אלה המדינות שבהן ביטקוין (BTC) הוא חוקי

בנקים מרכזיים ורגולטורים של מדינה מחליטים בדרך כלל מהו הילך חוקי בתוך הכלכלה שלהם.

מה זה אומר להשתמש בביטקוין כהילך חוקי?

אלא אם כן אזרחים יכולים להוכיח שאין להם גישה לטכנולוגיה הדרושה, הם יכולים להשתמש בביטקוין כצורת תשלום אם BTC מטופל כנכס חוקי בתחום השיפוט שלהם.

בנקים מרכזיים ורגולטורים של מדינה מחליטים בדרך כלל מהו הילך חוקי בתוך הכלכלה שלהם. משמעות הדבר היא כי כל צורה של ערך שהם רואים לנכון להיות הילך חוקי יכול לשמש כדי לשלם עבור סחורות בחנויות. לדוגמה, שטרות של $10 ומטבעות $.50 הם הילך חוקי בארצות הברית.

הפיכת ביטקוין (BTC) למכרז חוקי פירושה שכאשר מישהו רוצה לשלם עבור קפה, הוא יכול להשתמש ב- BTC כדי לשלם על כך. ללא בנק מרכזי שיכריז על ביטקוין כהילך חוקי, הסיכון בקבלת BTC עבור סחורות שנמכרו יהיה אצל בעלי החנויות. אם הבנק המרכזי הכריז במפורש על ביטקוין כהילך חוקי, אז זה הופך להיות צורה רשמית של חילופי ערך בתוך הכלכלה.

עליית הביטקוין ומספר מטבעות קריפטוגרפיים מבוזרים אחרים זירזה גם כמה בנקים מרכזיים לשקול מטבעות דיגיטליים כחלופה חזקה יותר למטבעות פיאט. כתוצאה מכך, מדינות רבות כולל סין, בריטניה, ארה"ב והודו עובדות כולן על המטבעות הדיגיטליים של הבנק המרכזי (CBDC) שלהן.

עם מדינות אלה, הרציונל לאימוץ מטבעות דיגיטליים הוא להשיג עקיבות ושליטה טובה יותר על כל יחידת כסף במשק. עקיבות זו תסייע להם בחישוב מסים בצורה מדויקת יותר ובזיהוי מלביני הון, אך חשוב מכך, באיתור כל הצטברות של עושר ובגיבוש מדיניות שתשמור אותו בתוך הכלכלות שלהם.

אילו גורמים בדרך כלל מזרזים את אימוץ הביטקוין על ידי מדינה כהילך חוקי?

בדרך כלל ישנם גורמים מקרו-כלכליים שמדינה מחפשת לנהל באמצעות אימוץ מטבע כהילך חוקי. על מנת להפוך את הביטקוין למכרז חוקי, גורמים אלה צריכים לעלות בקנה אחד עם מנהיגות בעלת חזון.

למרות זאת, בנקים מרכזיים נכנסים למטבעות דיגיטליים. יש מדינות עם בעיות בסיסיות יותר שרק גרסה דיגיטלית של מטבע פיאט לא יכולה לפתור. לדוגמה, מדינות כמו ארגנטינה וונצואלה סובלות מהיפר-אינפלציה במשך שנים ויכולות להסתדר עם סוג של מטבע שמפיק ערך הרבה מעבר לכלכלות שלהן. יש גם מדינות כמו אל סלבדור, פנמה, גואטמלה והונדורס, שבהן אחוז גדול מהתמ"ג נתרם על ידי העברות כספים. זה סולל את הדרך לצורה של חילופי ערכים שאינם מוגבלים על ידי גבולות לאומיים. לדוגמה, 24.07% מהתמ"ג של אל סלבדור ב-2020 הגיעו מהעברות כספים.

שיקול נוסף עבור מדינות הוא היקף ההכלה הפיננסית בכלכלותיהן. בעוד שמסע הלקוחות סביב מטבעות קריפטוגרפיים אינו ידידותי למשתמש בשום פנים ואופן, יש לומר שניסויים היפר-לוקליים ביצירת מערכת אקולוגית על ביטקוין במדינות כמו אל סלבדור זכו להצלחה מסוימת. עם העברות כספים התורמות לכלכלה בגדול, מטבעות דיגיטליים יכולים לא רק לעזור להכלה פיננסית אלא גם להשיג חיסכון בעלויות על דמי העברה.

יש לציין גם כי משטרים המפיצים את הביטקוין כהילך חוקי טענו כי הם מביאים להכלה פיננסית לאוכלוסייתו. עם זאת, לעתים קרובות יש להקדים את ההכלה הפיננסית לחדירה סלולרית ואינטרנטית. ללא התשתית הדיגיטלית, מטבע דיגיטלי לא יוכל לפתור את בעיית ההכלה הפיננסית בכוחות עצמו.

אז אילו מדינות אימצו את הביטקוין כהילך חוקי ואיך הן עשו את זה? אל סלבדור היא המדינה הראשונה שאימצה את הביטקוין כהילך חוקי. מלבד גורמים מקרו-כלכליים שתוארו לעיל, למדינה היה מנהיג שהיה מוכן להתנסות בביטקוין. מאז הוא היה שגריר נאמן של המטבע הקריפטו.

המדינה השנייה שאימצה את הביטקוין כהילך חוקי היא הרפובליקה המרכז אפריקאית (CAR). ה-CAR עשירה במשאבי טבע כמו זהב ויהלומים ויש לה כלכלה בגודל של 2.3 מיליארד דולר. עם זאת, ההכלה הפיננסית נמוכה למדי והם מסתמכים על העברות כספים. מלבד אימוץ הביטקוין, המדינה גם חשפה כי 20% מהאוצר שלה יחזיק ב-Sango Coin (SANGO), מטבע דיגיטלי המשקף את בריאות משאבי הטבע במדינה.

מה מתכוונות המדינות להשיג על ידי קבלת BTC כהילך חוקי?

מדינות מסתמכות על מדיניות מוניטרית אפקטיבית כמנוף מרכזי לניהול הכלכלות שלהן. לכן, הם זקוקים למטבע אמין וליכולת לתמרן את המדיניות סביב המטבע בעתות משבר.

גם אל סלבדור וגם CAR זיהו שהם רוצים להפוך את העברות הכספים למדינה לזולות יותר. נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, צפה חיסכון של 400 מיליון דולר עם העברות כספים בזמן שהמדינה תעבור לתשתיות ביטקוין. באמצעות רשת הברק של ביטקוין, תשלומים עשויים להיות זולים יותר מהשיטות הקיימות.

על בסיס מקרו-כלכלי, המטבעות של מדינות אלה נאבקו בדרך כלל להחזיק בערך מול הדולר האמריקאי. אל סלבדור עברה להשתמש בדולר כמטבע שלה, אך עד מהרה הבינה שרוב היצוא שלה היה לארה"ב והיחלשות הדולר עשה יותר נזק מתועלת לאנשיהם. בניגוד לכלכלות אחרות באמריקה הלטינית, באל סלבדור לא הייתה אינפלציה גבוהה במיוחד לפני שאימצה את הדולר.

נוסף על כך, לא הייתה להם כל שליטה על המדיניות המוניטרית סביב הדולר, הנשלטת על ידי ישות ריכוזית במדינה אחרת. לכן, המדינה חיפשה את BTC כדי לפתור את הבעיות המרכזיות שלה סביב העברות כספים תוך שהיא לא מושפעת מהתנודות של הדולר האמריקאי.

מהם האתגרים באימוץ ביטקוין כהילך חוקי?

ישנם נזילות וסיכונים רגולטוריים סביב שוק הקריפטו שמדינה תדחה כאשר היא תשתמש בו כהילך חוקי. מכיוון ששוק הקריפטו מתואם מאוד עם שוק המניות בארה"ב, לשינויי המדיניות של הפדרל ריזרב תהיה השפעה על מחירי הקריפטו.

הנרטיב שיש לרוב המדינות הללו לאימוץ ביטקוין הוא העלות הנמוכה יותר של העברות כספים לאוכלוסייה מאוד לא בנקאית. זו עשויה להיות סיבה רדודה מכיוון שלרוב המדינות הללו יש חדירה נמוכה מאוד לדיגיטל וניידים. לכן, אלא אם כן הם יכולים להקים כספומטים של ביטקוין בכל רחבי הארץ, זה לא יהיה מעשי עבורם להרחיב את BTC כמטבע ברירת מחדל.

האתגר הנוסף הוא האופי התנודתי של שוק הקריפטו. כאשר BTC נפל ביותר מ-70% משיא כל הזמנים שלה בנובמבר 2021, אל סלבדור ביצעה מספר רכישות של המטבע הקריפטו. עם זאת, הירידה במחירי הביטקוין הייתה בלתי פוסקת ורוב הפוזיציות הללו מוחזקות כיום בהפסד. כדי שקופת האוצר של מדינה תשתמש בכספי האזרחים בנכס תנודתי שיכול לאבד 70-80% מערכו בשישה חודשים, לא ניתן לדעת אותה במדיניות הכלכלית התקינה שלה. בשל פוזיציות מזומנים חלשות, גם יכולתה של המדינה ללוות יותר מהשווקים הבינלאומיים נפגעת קשות.

בנימה אחרת, תקנות הביטקוין מונעות במידה רבה על ידי הרגולטורים הלאומיים. בשל האופי המבוזר של המטבע הקריפטו, איסור על BTC בתחום שיפוט לאומי אחד אינו משפיע ישירות על מעמדו המשפטי בתחום שיפוט אחר. עם זאת, כאשר מדינה כמו ארה"ב מגיעה חזק על מטבעות קריפטוגרפיים באמצעות רגולציה, השוק מגיב לכך. פעולת המחיר שתוצאותיה עלולה להשפיע על כל המדינות המשתמשות בביטקוין כהילך חוקי או כמטבע רזרבה.

קשור: מדריך מלא: מה זה איירדרופ (Airdrop) למטבעות קריפטו?

אילו מדינות אוסרות על ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים?

איסור על פרדיגמה טכנולוגית וכלכלית גלובלית כמו BTC אינו הגישה הטובה ביותר עבור ממשלות להגן על אזרחיהן מפני הסיכונים של סוג נכס זה. על ידי החזקתם ביד לאורך המסע, חינוך והגדרת הבקרות הנכונות במקום ניתן להשיג הגנה על לקוחות קמעונאיים.

היו כמה איסורים על BTC, מטבעות קריפטוגרפיים אחרים וכריית מטבעות קריפטוגרפיים ברחבי העולם. סין אסרה על מטבעות קריפטוגרפיים ב-2021 לאור המטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי שלה, וזה השפיע גם על כריית ביטקוין. כתוצאה מכך, שיעור הגיבוב BTC ירד בשנת 2021. אבל, התעשייה הוחזרה לעמוד על רגליה על ידי עלייה בכורים ביטקוין בארצות הברית.

בשנת 2022, הודו נקטה עמדה נוקשה כלפי מטבעות קריפטוגרפיים. אם ההיסטוריה היא משהו שצריך לעבור, בכל פעם שיש איסור על מעמד הנכסים הזה בחלק אחד של העולם, אזור אחר מנצל את ההזדמנות. לכן, עד שיהיה איסור מתואם על מטבעות קריפטוגרפיים ברחבי העולם, קשה מאוד לרסן את הצמיחה של BTC ונכסים דיגיטליים בכלל.

מדינות המעוניינות לאסור על מטבעות קריפטוגרפיים כדי להגן על אזרחיהן שהם משקיעים קמעונאיים ככל הנראה לא יצליחו. גישה שיתופית ודמוקרטית יותר תסייע להם להשיג את מטרתם להגן על משקיעים קמעונאיים.

אנו לא יועצים פיננסים! יש לעשות מחקר עצמאי קודם לכן, מסחר והשקעה בקריפטו כרוך בסיכון רב!

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

קבוצת הוואטסאפ הסודית שלתמד אותך איך לייצר הכנסה באינטרנט🤑

X

לגלות עוד מהאתר PaKoes

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

לגלות עוד מהאתר PaKoes

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא